BENNI BÅT

Oscar K.: Benni Båt / Oscar K. ; illustrationer af Dorte Karrebæk.

Dansklærerforeningen. - 47 sider. - (Billedroman)

lektørudtalelse (05/31) 2 579 652 7 (8S)

I Billedroman-serien er dette den sjette titel, som henvender sig til børn fra 9-12 år. Den noget specielle handling foregår i et etageejendomsmiljø, med både indvandrere og socialt udsatte mennesker. Hovedpersonen Benni bliver mobbet både i skolen og hjemme. Hans gode ven August har det heller ikke for nemt, men klarer sig igennem ved at påtage sig en machoholdning. Begge drenge ligger under for fædrenes bristede illusioner - Benni skal gå til boksning og August spille violin. August hjælper Benni fra en slåskamp med lederen af tyrkerbanden. Det er bestemt ikke nogen liniær handling, der er i denne bog. Den indeholder temaer som vold, homoseksualitet og machokultur. Persongalleriet er surreelt med Bennis mor, der lytter til tyrkisk musik i radioen og August' lillebror, der klæder sig ud som pige og danser ballet. - Måske er August's lillebror identisk med Rosa, der styrer tyrkerbanden? Sproget er vanskeligt med specielle ord som fx "mestendels". Sætningsopbygningen er meget uregelmæssig - ofte uden verber, hvilket gør det vanskeligt at læse bogen, især for svage læsere. Rent litterært er bogen meget spændende og vil være velegnet til danskundervisningen fra 6. klasse (13 år). Dorte Karrebæks surrelle illustrationer matcher indholdet fint.

Ingrid Martlev

”Benni Båt” – en billedroman

Dansklærerforeningens "Billedromaner" er en spændende nyskabelse, der redigeres af idérige Kari Sønsthagen. De tre første romaner i serien udkom sidste år, nemlig "Jeg er Frede…" af Hanne Kvist (Ill.: Cato Thau-Jensen), "Kevins hus" af Katrine Marie Guldager (Ill.: Claus Rye Schierbeck) og Lars Bukdahls "Mars er for tabere" (Ill.: Morten Voigt). Nu har Dansklærerforeningen udsendt tre romaner mere, og de fastholder den spændende nyudvikling af fortællinger for 4.-7. klasserne.

”Benni Båt”
Oscar K.
Ill. Dorte Karrebæk
Dansklærerforening, 2005
50 sider

"Benni Båt" er skrevet af den legendariske Oscar K. Dorte Karrebæk har igen, igen… lavet på én gang herlige og groteske illustrationer, der foruroliger, understreger, tolker… den ikke helt enkle historie.

Benni - en lang tynd bengel - går til boksning, får blodtud hver eneste gang, men sådan skal det være, når ens far er fhv. sværvægtsmester og langturschauffør fra Randers. Nu syr han stramaj, men hver lørdag banker han konen, "det lange kosteskaft". Benni får sine bank hver tirsdag og torsdag til boksning, men han trues også af Rosa og hendes tyrkiske drengebande. Heldigvis møder han August, en fantasifuld og musisk begavet dreng med en hemmelig hund. August ynder at fremtræde sådan lidt gangsteragtigt med solbriller. Han har også en hemmelig lillebror, Alfred, der er lukket inde i et skab. Alfred er vild med at danse, og Benni tror, han er en pige. August vil hjælpe Benni mod Rosa og hendes bande, men det ender med, at Benni og August får et valg: enten skal Benni bokse med den kæmpestore Thurco fra Rosa-banden - eller også skal August komme med en blodhund.

August ankommer med en meget minimal blodhund, og det hele udløses i en fest, hvor Benni danser med Rosa, der imidlertid viser sig at være en dreng. Man aner - måske - en relation imellem Augusts hemmelige broder, Alfred, og Rosa. Er de én og samme person? Det åbenbares ikke tydeligt, men der bliver noget at snakke om i klassen: mobning, venskab, rummelighed, kønsidentitet… En yderst udfordrende historie.

Bent Rasmussen, juni 2005

Benni Båt / Emmely M

Anmeldt af: Pernille Persson Aisinger

Billedromanerne er et interessant koncept. Korte underspillede historier med overraskende pointer ledsaget af mange og store billeder. Lækkert layout, der tydeligt signalerer, at man har fat i noget andet end en billedbog til småbørn.

Historien om Emmely er en mareridtsagtig udgave af den klassisk-moralske fortælling om, hvor galt det kan gå, når man er meget uartig. På det umiddelbare plan får Emmely en dukke, som viser sig at være levende og kunne overtage Emmelys plads i familien - først er det sjovt, men pludselig er det det slet ikke. På dette plan er historien uhyggelig og sjov, men den kan også analyseres en anelse og handle om små pigers søde og uartige side, og hvordan man ikke altid selv kan styre, hvilken en man viser frem. Dickmeiss' næsten glansbilledagtige, men alligevel sjove tegninger er mindst halvdelen af bogens værdi. De tager længere tid at "læse" end teksten, og det er svært at få lov at bladre ved højtlæsning.

Også i "Benni Båt" har tegningerne stor vægt ved læsningen, og de er i vanlig Karrebæk-stil fuldt lige så syrede som historien. Det er et ubehageligt kvarter, drengen Benni bor i. Han er et tyndt skvat, som får tæsk både til boksning og efter boksning, når han møder tyvetøsen Rosa og hendes bande. Heldigvis har han en violinspillende ven med en speciel lillebror eller -søster og en blodpuddelhund. Det er ikke nogen let historie at diskutere med en 5.-klasse. Men hvis man har mod på at tale om kønsskifte, hustruvold, fysisk mobning og værdien af venskaber, så er temaerne serveret. Som egenlæsning vil de fleste børn nok finde den sjov, men meget, meget mærkelig.

MATERIALEANVENDELSE AF BENNI BÅT

Pædagogisk samlet vurdering:

Original og udfordrende billedroman, der med overraskende humor og absurde situationer fortæller en barsk historie om social udstødelse, identitet, seksualitet og vold. Nok er historien enkelt fortalt og overskuelig, hvad tekstmængden angår, men indholdsmæssigt er der tale om en "stærk kop kaffe". Knaldgodt skrevet og formidabelt illustreret. Det åbne spørgsmål er, om romanen skyder over målgruppen af især drenge med ondt i litteraturen. Emneord om anvendelse, didaktik og metodikIndholdsmæssige emneord: udstødelse, vold, mobning, fremmede, forældre, identitet, seksualitet, maskulinitet, tabere.

Læringsmæssige emneord:

Forforståelse, efterbearbejdning og selvstændig produktion. Selvlæsning, højtlæsning, billedlæsning, billedanalyse, tekstanalyse. Arbejde med sprogbrug, ironi, humor.

Materialets hensigt eller mål

Materialets hensigt er at ramme gruppen af læsere, der er sprogligt svage, utrænede eller har mistet lysten til læsning. Derfor er bogen både i sprog, udtryk og indhold direkte henvendt til denne modtagergruppe. Hvis bogen skal indfange denne gruppen af fremmedsprogede, læsesvage eller læse-ulystne elever (især drenge), så kræver bogen overordentlig grundig forberedelse, vejledning og motivering. Ikke lige en fortælling, man tager ned fra hylden. Gratis webbaseret idé- og baggrundsmateriale.

Medieudtryk

Fantastisk lækker udførelse med lige stærk vægtning på tekst og billedsiden. Illustrationerne hjælper til en vis grad med forståelsen af den indholdsmæssigt komplicerede tekst, men også kun til en vis grad. Andre steder er billedsiden den udfordrende del, der kræver nærmere eftersyn, eftertanke og diskussion.
Bogens kvantativt beskedne omfang gør den spiselig for de fleste. Fint og overskueligt lærermateriale i web-form - gratis.

Angivet målgruppe:

Skolens mellemtrin - de 9-12 årige. Især tosprogede, læsesvage eller læseusikre drenge. Faktisk målgruppe: Absolut ikke yngre end 9 år. Bedst vil den fungere på 5.-7. klassetrin. Ikke kun for drenge, ikke kun for læsesvage. Vil sagtens kunne bruges til klassegennemgang og klassediskussion. Og til en masse opfølgende arbejde i form af f.eks. medieproduktioner, tekstarbejde eller billedkunst-projekter.

Dansk.
Dansk/billedkunst/samfundsfag.
Fælles MålUndervisningsvejledningen: "Eleverne beskæftiger sig med litteratur for at få oplevelser og dybere indsigt i sig selv og andre, for at skærpe opmærksomheden over for og glæden ved det digteriske sprog"

Trinmål efter 6. klassetrin:

"finde udtryk for værdier "
"fortolke, perspektivere og begyndende analytisk forståelse."
"læse sikkert og med passende hastighed."
"udtrykke fantasi, følelser, tanker, erfaringer"

Sammenligning og vurdering med andre materialer:

Absolut original billedfortælling, der ikke ligner noget andet. Fungerer fint med de øvrige billedromaner, der er produceret i de senere år - ikke mindst Dansklærerforeningens produktioner. Dette bind er hører til de mere komplicerede, barske og udfordrende af slagsen.