FORBUT FOR BØRN

2014.01.18

Jeg troede sgu, Niller var din far

Jeg troede sgu, Niller var din far, ” siger August. ”Det er han jo også – på en måde…” ”Men ikke din rigtige far?” ”Nææ, ham kender jeg ikke. Han kender heller ikke mig. Han ved ikke engang, at jeg eksisterer. Men jeg har nok en masse halvsøstre og halvbrødre…” ”Hvad har du?” ”Han er donor.” ”Bloddonor?” ”Nej, sæddonor. Anonym.”

De to venner August og Niels Ole sidder og taler om hvor de hver især kommer fra. Det viser sig ikke at være så lige til at forklare. Drengene beslutter sig for at lave et stamtræ over Niels Oles store sammenbragte familie. Under tilblivelsen af stamtræet kommer drengene ind på flere temaer, som eksempelvis rugemødre, sæddonere, lesbiske mødre, selvmord og skilsmisser.

Rasmus Bregnhøis naivistiske tegninger er både meget illustrative og morsomme og giver i den grad teksten liv.

Denne bog er på ingen måde kedelig! Den er spækket med store etiske spørgsmål og temaer. Det kræver en vis indsigt og modenhed fra læserens side, at kunne forstå og forholde sig til teksten . Bogen kommer bedst til sin ret, hvis den bliver formidlet af en voksen, som forstår at uddybe de mange svære ord og begreber.

2013.04.18

DEN USYNLIGE DRENG - en perle i tekst og illustrationer

Williams mor og far ønsker sig et barn. De maler børneværelset, køber børnetøj men intet sker. Så beslutter de sig for at springe fødslen over - og pludselig er han der! Men William er usynlig og let at glemme

Anvendelse/målgruppe/niveau
6. del i den udfordrende letlæste serie Dingo. Forbudt for børn. Om en dreng, der er usynlig og glemmes af sine forældre. Til skolebrug. Lix 26. Fra 10-12 år

Williams mor og far ønsker sig et barn så meget, at børneværelset allerede står klart. Men ligegyldigt hvad de gør, så bliver Williams mor ikke gravid. De er lige ved at give op, men der er jo lige det ved det, at de har tænkt så meget på William, at han står helt klart for dem. Så de springer fødslen over, og så er han der. Williams far og mor passer William, men han kommer aldrig hjem med ting af ler eller kommer på fodboldholdet. Lærerne ved ikke hvem han er, og som tiden går, begynder forældrene at glemme ham. Teksten er velskrevet, sproget poetisk med flot rytme. Historien er foruroligende, med mange lag og fortolkningsmuligheder og kræver en voksen formidler. Karrebæks illustrationer er i vanlig grotesk stil og giver historien ekstra dimensioner. Forsiden er som andre i serien desværre meget lidt inspirerende.

Minder i form og layout om andre i serien, særligt Pigen og drengen, 2011, der har samme illustrator. Jeg kom også til at tænke på Dansklærerforeningens serie Billedroman

Indholdsmæssigt en perle i tekst og illustrationer, men desværre en forsidemæssigt trist perle, der kræver en aktiv formidler. Oplagt til skolebrug fra ca. 3. kl. og til de få forældre og børn, der efterspørger litteratur, der sætter hjernecellerne på hårdt arbejde. Fra 10-12 år selvom forlaget skriver 8-10 år

Lektør: Marion Tirsgaard

2012.06.19

Oscar K. udfordrer, driller, henviser

Forbudt for børn

Så har Oscar K. alias Ole Dalgaard begået tre nye letlæsningsbøger i serien "Dingo - Forbudt for børn", der er et forsøg på at sætte en ny standard for læsning, der appellerer til børn som intelligente væsener - og børnene må gerne stå på tæer for at tilegne sig de let, komplekse historier, mener Oscar K.

Bent Rasmussen, redaktør af "SKOLEBIBLIOTEKET"

"Kina og den hvide abe"
Oscar K. og Dorte Karrebæk
Gyldendal, 2012
48 sider.

Lige fra fødslen ser Kina gammel ud, og det bliver hun ved med. Hun har ingen hår på hovedet, hun er 9 cm høj og vejer 800 g - ellers går det fint, synes hun. Den samme opfattelse har hendes forældre imidlertid ikke, for det viser sig nemlig, at Kina er et af de børn, der ældes syv gange så hurtigt som andre børn. Hun skal være heldig, hvis hun bliver 12 år, siger man.

En dag stiller hendes forældre hende ud en kasse ved vejen og cykler bort, men ingen ænser hende eller tager hende med. En nat kommer Werner, en hvid abe, der ikke har et eneste hår på hovedet, den er oldgammel at se på og ikke særlig høj. Werner er en hvid forsøgskanin, og projektet går ud på at holde ham i live så længe som muligt. Det er Kina lige med på, så de tager tilbage til forsøgsinstitutionen, hvor Werner bor. De to har en lykkelig tid sammen, leger uden for institutionens vægge om natten, Kina læser højt for den lille hvide kanin, når de skal sove, men Werner bliver mere og mere træt, og en morgen bliver Werner kørt bort, dør - efter at Kina har våget over ham hele natten. Tilbage ligger lille Kina, der tænker sit liv igennem - som på en filmstrimmel - hun tænker på sin mor og far, på Werner og på alt det, hun har oplevet og konstaterer til slut, at livet fan'me er til at holde ud. Dorte Karrebæk tegner, så det er en lyst, lidt "Idiot-agtigt" - og det gør indtryk.

"Bugtaleren"
Oscar K. og Teddy Kristiansen
Gyldendal, 2012
48 sider.

Bugtalere kan som bekendt tale med maven uden at bevæge læberne, så man tror, det er andre, der taler. Nogle papegøjer kan gøre det samme. En ældre mand, Henning, har en sådan papegøje, og gennem samtaler med papegøjen gennemlever han sit lettere triste voksenliv, der slutter med døden. Teddy Kristiansen fortæller med sine illustrationer meget elegant og kreativt på højresiderne, så man langsomt får stykket Hennings liv sammen, fra mødet med den elskede, brylluppet, graviditeten, børn og deres skolegang, osv … til en lettere trøstesløs alderdom og død. "Nå, farvel", siger papegøjen Pjuske til sidst. Sådan er livet!

Nick kan godt lide at spille computerspil, men er ikke særlig god til det. En dag sker der noget: den lille fyr i computerspillet gider ikke være med mere. "Jeg er træt af at blive trat på!" siger han til Nick, og da Nick trykker på Ctrl Esc hopper den lille fyr ud af skærmen og ned på tastaturet. Den lille fyr træder på tasterne og laver sjove og lidt frække ord. De begynder så at spille igen, men det går ikke meget bedre for Nick, og den lille fyr synes, der synd for øglerne i spillet. Nick trykker igen på Ctrl Esc, og pludselig træder en lille nyklækket øgleunge - den hedder Ali - ud af skærmen. Den lille fyr og Nick lærer Ali at læse, og det er den helt vild med, men et sted derude leder en dinosaurmor efter sin unge - og en mor giver ikke op. Historien slutter med et billede af Nicks hus og benene af en kæmpe dinosaur meget tæt. Rasmus Bregnhøi digter flot med på historien.

"Dingo - Forbudt for børn" er iflg. forlagets pressemeddelelse rigtige bøger til de 8-10-årige, ikke alene hvad form og indhold angår, men også æstetisk, smukt indbundne, så de er en nydelse at holde i hånden og aftvinger ihændehaveren varsomhed og respekt. Og det holder så sandelig!

Oscar K. samarbejder også denne gang - som han gjorde med de første tre bøger i serien - med illustratorerne Dorte Karrebæk, Teddy Kristiansen og Rasmus Bregnhøi.

Der er masser af finurlige ting i disse tre Oskar K.-bøger, der i øvrigt er meget forskellige. Oscar K. udfordrer, driller, henviser … og selv om alle henvisningerne/finterne nok ikke vil blive fanget af alle børnelæsere - ej heller de voksne, tror jeg - så er det fine og ambitiøse sager. Især gjorde "Bugtaleren" indtryk. Det gælder om at leve, mens man gør & tør det!

2012.04.12

FORBU'T FOR BØRN - Sproget i alle tre bøger er godt, og der er mange finurlige intra- og intertekstuelle henvisninger, der kan fanges af både børn og voksne.

af Merete Ahner i FOLKESKOLEN

"Forbudt for børn" er en ny "Dingo"-serie med hårdt bind. Målgruppen er otte-ti år, lix 17-20. Nøglehullet på forsiden giver et kig til det forbudte via en illustration. Oscar K. har skrevet tre titler.

"Kina og den hvide abe" begynder let og muntert, men så kommer Kina til verden. Hun er fejlfyldt, og hendes forældre opgiver hende. Den hvide abe er et forsøgsdyr, der undersøges med det formål at hjælpe børn med samme sygdom som Kina. Det bliver der nu ikke gjort meget ud af. Aben og Kina får det sjovt og hyggeligt. Pointen er vist, at man kan skabe sig et liv, man selv er tilfreds med, uanset betingelserne.
Karrebæks illustrationer er udtryksfulde og medskabende af tekstens univers.

"Bugtaleren" beskæftiger sig med en mands triste voksenliv, der slutter med døden. Bugtaleren er udadtil papegøjen, men Teddy Kristiansen er den egentlige bugtaler, der fortæller sandheden med sine illustrationer. Eminent ramt.

I "Dinosaurerne kommer" leger Oscar K. med såvel sprog som univers. Computerspillets aktører lever pludselig i drengen Nicks verden. Den åbne slutning lægger i den grad op til læserens videredigtning.
Rasmus Bregnhøis illustrationer er levende og passer glimrende til emnet.

Sproget i alle tre bøger er godt, og der er mange finurlige intra- og intertekstuelle henvisninger, der kan fanges af både børn og voksne. Bøgerne er meget forskellige og specielle. Den første vil jeg låne til særlige børn, den anden vil jeg ikke købe, og den tredje skal nok blive meget populær.

2012.04.09

Flotte lektørudtalelser til tre nye bøger i serien FORBU'T FOR BØRN

KINA OG DEN HVIDE ABE (2012)

Emne: venskab ; sygdom ; døden ; tab ; forældre-barn forholdet

Kina får aben Werner som ven efter at hun er blevet forladt af sine forældre. Da Werner bliver syg og træt og ikke mere står op, læser Kina for Werner hver aften.

Anvendelse/målgruppe/niveau
Bogen henvender sig til børn fra ca. 2.-3. kl. op til ca. 4.-5. kl., altså fra ca. 8-9 år op til 10-11 år. Kan også læses af ældre med udbytte. Kan selvlæses, men vil for mange børn være mest velegnet i en samlæsningssituation, hvor der er mulighed for at snakke om bogen fx i en gruppe eller i en hel klasse

En bog som ikke er som de fleste. Her er mange lag, den kan læses som en anderledes historie, hvor man kan trække på smilebåndet, men også som en meget tankevækkende bog, en bog man får lyst til at læse igen, da man klart fornemmer, der vil afsløre sig noget nyt. Kina bliver til i et sommerhus og hun fødes i et sommerhus, hun var meget lille, og hun så gammel ud fra begyndelsen, hun skulle være heldig hvis hun blev 12 år, så der var meget hun skulle nå. Det var så besværligt at være forældre for Kina, at forældrene satte hende i en kasse ved vejen, og håbede på at nogen ville have hende. En nat kommer den hvide abe Werner, der er forsøgskanin, han tager Kina med til Institut for evig ungdom. Bogen er grundet sin anderledeshed i indholdet en udfordring for læseren. Sprogligt er bogen velskrevet, uden meget svære ord, formuleret i enkle sætninger. Illustrationerne er på sin helt egen originale måde meget udtryksfulde, og er sammen med teksten, rygraden i historien

Der er ikke meget på markedet man kan sammenligne denne bog med, men det er nærliggende at drage sammenligning med forlagets serie om Skot fx Skot og børneværelset og Farvel Skot

Tankevækkende bog der rejser mange spørgsmål, og derfor er god at få en snak om. Velskrevet tekst og gode illustrationer går flot hånd i hånd
Lektør: Boy Olesen

DINOSAURERNE KOMMER (2012)

Emne: computere ; computerspil ; spil ; dinosaurer ; sprog ; læsning ; ord

Nick er vild med at spille computerspil, men han er ret elendig til det. En dag sker der noget, som forandrer det hele, da én af figurerne melder sig ud og ikke længere vil deltage

Anvendelse/målgruppe/niveau
Endnu en særpræget bog i den nye serie Dingo. Forbudt for børn. Bøgerne ser ved første øjekast sjove og lette ud, men læseren får meget mere end sjov ud af denne historie - mærkelige tanker om en mærkelig virkelighed, hvor cyberspace pludselig bliver en håndgribelig realitet. Da seriens særlige karakter næppe er velkendt, kan det være på sin plads med en "forhåndsadvarsel" om, at der her er tale om noget af en udfordring for de 8-10-årige

Oscar K. og Rasmus Bregnhøi inviterer her læseren ind i et surrealistisk univers, hvor den spilleglade Nick får helt nye og uventede facetter ud af sit computerspil. Man er før stødt på fantasien om mennesket, der forsvinder i cyberspace, men her får vi den modsatte historie, hvor det computerspillets figurer, der ved en enkel tastemanøvre træder lyslevende ind i virkeligheden. Historien byder dog på endnu mere, idet den også handler om, hvad sproget egentlig er, hvad ord kan og meningen med at kunne læse. Meget sært, meget tankevækkende og ret sjovt. Bregnhøi tilføjer mærkværdighederne en særlig let og nærmest fysisk atmosfære

Oscar K.'s historier tåler sjældent sammenligning med andet. Således er denne historie også helt original, sær og særlig

Da Nick først finder ud af, hvordan man kan lokke computerspillets figurer ud af computeren og ind i børneværelset, sker der uventede sager, og Nick bliver tvunget til at se på sproget og verden på helt nye måder. Der er seriøst tungt samtalestof blandet ind i fjollerierne - en tænksom bog
Lektør: Jesper Holtoug

BUGTALEREN (2012)

Emne: alderdom ; savn ; ensomhed ; døden

Den gamle mand Henning sidder ved sit skrivebord og venter på Helga fra hjemmeplejen. Mens han venter ser han tilbage på det liv, han har haft og snakker med sin papegøje

Anvendelse/målgruppe/niveau
Målgruppen er ifølge forlaget de 8-10-årige, der skal udfordres ved at læse om emner, der er "forbudte" for børn. De bliver helt sikkert også udfordret her - måske endda over evne - ved denne titel, der skal formidles gennem samtale om indholdet. Børn vil have svært ved at gennemskue de mange lag ved selvlæsning

En gammel mand - Henning - sidder ved sit skrivebord i sin stue med en papegøje. Han afventer hjemmehjælpens ankomst og i ventetiden gennemgår han sit livsforløb med forelskelse, giftemål, at blive forældre, tilværelsen efter at børnene er flyttet hjemmefra mm. I tilbageblikket præsenteres vi også mod slutningen for hjemmehjælpen Vera og papegøjen. Vi får dagens indledende samtale mellem Henning og Vera, lige inden Henning dør. Teksten (lix 20) er dialogrig og svinger mellem Hennings memorerede samtaler i tilbageblikket, papegøjens kommentarer og en fremadskridende dialog, hvilket gør teksten indholdsmæssigt svær at læse for målgruppen. Illustrationerne fremmer forståelsen med deres meddigtning af indholdet

Forfatteren har i samme serie lavet Pigen og drengen (11/15), Hamid med ørerne og Nicolai og stregerne (11/17), der også behandler svære emner, hvor denne skiller sig ud ved ikke at have samme portion humor som de nævnte

Svær bog indholdsmæssigt om relevante emner - savnet og døden - for børn i alderen 10-12 år
Lektør: Karsten Boll

2011.06.27

Syret, sjovt og saftigt. Oscar K. når han er bedst.

Forbudt for børn, af Oscar K.

Æseløre.dk

Der er nyt fra Oscar K. Tre bøger med serietitlen Forbudt for børn udgivet i Gyldendals Dingoserie. Nu skal du bare høre.

I Hamid med ørerne kan du møde Sussi, der bor på kajen. Ole som har skiftet navn til Leo. Hilda der ikke er bange for noget. Heller ikke for Keld! Banditterne og selvfølgelig Hamid. Hamid har store ører, men hører ikke så godt. Banditterne og Sussi er efter Hamid. Heldigvis har Hamid både Hilda og Keld på sin side.

Bogen er illustreret af Rasmus Bregnhøi.

I Pigen og drengen er det andre ting der er på spil. Hvordan er det første gang? Hvordan får man børn? Man skal i hvert fald have bukserne af først. Og så skal man vist kysse. Drengen vil gerne røre pigens bryster. Måske får han lov.

Dorte Karrebæk har illustreret.

Og så er der Nicolai og stregerne. Nicolai tegner hele tiden. Han kan slet ikke lade være. Han drømmer om Lulu. Hun er sød. Men Lulu kan bedre lide Oscar. Han er en pralerøv. En dag dukker der en dreng op, som Nicolai næsten ikke kender. Han blander sig i, hvad Nicolai skal tegne.

Det er Teddy Kristiansens streg, der pryder bogens sider.

Forbudt for børn-serien er en velkommen udgivelse. Oscar K. har som altid en skarp pen og en skæv humor. Det er bøger, der skal læses mere end en gang, for både tekst og tegninger rummer mere end en historie. Bøgerne minder i stil om serien om De tre.

Bøgerne er udgivet til målgruppen 8-10 årige. Men jeg mener, de sagtens kan bruges til 11-12 årige også, for historierne har mange lag. De er velegnede til både selvstændig læsning og til klasselæsning.

Jeg var i forvejen Oscar K. fan. De her bøger har bestemt ikke gjort mig til mindre fan. Nu må I have mig undskyldt. For jeg vil lige læse bøgerne en gang til.

2011.07.26

Flot arbejde på alle planer

Forbudt for børn

Den altid eksperimenterende Oscar K. har startet en ny Dingoserie – ”Dingo – Forbudt for børn” – hvor han sammen med Dorte Karrebæk, Rasmus Regnhøi og Teddy Kristiansen er på banen med de første tre bøger med allehånde hemmeligheder.

Bent Rasmussen i "SKOLEBIBLIOTEKET"
Juli 2011.

”Pigen og drengen” tager afsæt i den gamle folkevise – ”Den første gang guldterning på tavlebordet randt” – men her spiller pigen og drengen vist ludo og skak. ”Skal du have børn?” spørger pigen, og drengen svarer med et ”Njah…”, og mens der spilles, kører fantasien hos de to børn. Dorte Karrebæk bruger en billedbånd forneden på siderne til den realistiske side af historien, og ovenover drøner fantasierne rundt. Det er ret morsomt at se forskellene på pigens og drengens tankespind. ”Man kan også bare få en hund eller en hamster,” siger han, ”og så vente med børnene.” (side 18)
Og så kører forestillingerne ellers om, hvordan man får børn. Dorte Karrebæks illustrationer er virkelig morsomme og seriøse på samme tid. Samtidig med snakker pigen og drengen meget fortroligt og tæt, og det bliver da også til et lille kys og en lille leg under et tæppe.

”Nicolai og stregerne” handler om Nicolai, der tegner på alt, hvad han kan komme i nærheden af. Han har hele tiden øje for figurer, skyer, der ligner en hest, og om aftenen er det som om, der er en ræv bag skabet, og om natten drømmer han om mønstre og farver. Nicolai tegner tit Lulu, som han godt kan lide, og en gang imellem også Oscar, som Lulu godt kan lide.

En dag kommer Oscar med en halvlummer bemærkning til en af Nicolais tegninger, og det får Lulu til at spørge, om de – altså hun og Nicolai – skal være kærester, men inde i Nicolai er en drengs stemme, der hele tiden pirker til Nicolais jalousi. Nicolai tegner flere karikaturtegninger af Oscar, og de andre griner behørigt, men der er ingen ro i hans sind. En dag hvisker drengestemmen igen noget, der får Nicolais jalousi til at bryde ud i lys lue, og Nicolai siger den manende sætning: ”Jeg ville ønske, hun var blind!” Så tegner han Lulu med store mørke briller på, men det kan han slet ikke bære. Han begynder at græde og tegner en tegning af den indre drengestemme, der hænger med en strik om halsen. Nicolai bliver fri for den indre stemme og finder et viskelæder frem, så han kan slette sin mørke tanketegninger om Lulu.

Teddy Kristiansen er et spændende bekendtskab – han har også tegnet til Oscar K.´s ”Et øjeblik i Kvante Sørensens liv” – og hvis det drejede sig om dans, ville man sige, at det er Teddy Kristiansen, der fører, og Oscar K. danser dame – illustrerer med ord.

”Hamid med ørerne” bliver drillet med sine store ører – de hører rent faktisk ikke særlig godt – af banditterne, som har to ”tropsførere”, Sussi og Leo. Sidstnævnte hed egentlig Ole, men Leo – der betyder løve – lyder bedre. Heldigvis har Hamid det godt sammen med Hilda, hunden Keld og rotten Per. De narrer banditterne, og Sussi og Leo kommer til kort, og Hamid går ud af skolen. Oscar K. morer – og morer sig på samme tid godt – med det ene fine ordspil efter det andet: Skelende Sussi – ikke Smilende Sussi (Birgit Lystager). ”Bare ikke Hilda. Hun var ikke bange for noget som helst. Heller ikke for Keld.” (side 16) ”Hun (Hilda) havde kun én rotte. Og den var for længst flyttet ned til hende i havehuset, så den ikke boede på loftet mere.” (side 19)

På et tidspunkt er banden ”Banditterne” (Sussi og Leo) meget tæt på at save Hamids ben af med en motorsav, men de kan ikke få den startet, og så kommer Hilda, kamphunden Keld og rotten Per ham til hjælp. Og det hele ender med, at Leo og Sussi bogstavelig talt står som naglet fast til jorden. Det sørger Hilda for. Næste dag i skolen fingerer de, at Hamid har fået savet benene af, og det fører til, at ingen længere holder med ”Banditterne”. Spin for alle pengene! Dejligt rablende historie, hvor Rasmus Bregnhøi er mere end med på løjerne med sjove og groteske illustrationer.

De tre ”Forbudt for børn”-bøger er anderledes – ikke alene hvad form og indhold angår, men også på det æstetiske plan. Det er også flot bogarbejde, og det er en sand nydelse at bladre i dem og holde dem i hånden.

Flot arbejde på alle planer, forfatter, illustratorer og layouter…

2011.04.26

Forfatteren Oscar K. og illustratoren Rasmus Bregnhøi har i fællesskab begået denne helstøbte fortælling, hvor ingen bliver skånet

Oscar K.
Hamid med ørerne (2011) - BOG

Emne: humor ; mobning ; bander ; uvenner
Hamid bliver drillet af banditterne, som har to tropsførere, Sussi og Leo. Heldigvis finder Hamid ud af det sammen med Hilda, hunden Keld og rotten Per. De narrer banditterne, [...] og Sussi og Leo kommer til kort, og Hamid ... ja han går ud af skolen.

Anvendelse/målgruppe/niveau
Bogen kan læses og anvendes på flere niveauer - egner sig til fælleslæsning og frilæsning fra 9 - 99 år. Lix 17

Forfatteren Oscar K. og illustratoren Rasmus Bregnhøi har i fællesskab begået denne helstøbte fortælling, hvor ingen bliver skånet. Der er lagt flere spor til læseren, som kan finde og udfylde de mange tomme pladser og lag i den umiddelbare letlæste tekst. Den er skrevet som en rammefortælling og drejer sig om Hamid, der ikke har det helt let. Sammen med veninden Hilda og hunden Keld narrer han de mindre kloge - Sussi og Leo. Den handler om Hamid, der har store ører. Han er offeret og bliver drillet af banditterne. Banditterne har 2 tropsførere, Sussi og Leo. Heldigvis finder Hamid ud af det sammen med Hilda, hunden Keld og rotten Per. De narrer Banditterne, og Sussi og Leo kommer til kort, og ja Hamid, han går ud af skolen. Sprogtone og indhold er sjovt men også grotesk. Rasmus Bregnhøis underfundige illustrationer udvider teksten.

Oscar K. har begået flere letlæselige bøger, som på humoristisk vis fortæller en ganske alvorlig historie om at være barn. Vi kender serien om "Skot" samt bøgerne om "Hugo og Holger"

Bogen er sjov at læse trods den alvorlige undertone. Der er lagt flere spor ud til ældre læsere om dagens samfundsproblemer - mobning i skolen, bandekrig og familier med anden etnisk baggrund. Der er ingen tvivl om, at mange læsere vil finde bogen underholdende og tankevækkende.

Lektør: Lisbeth Thue Hansen

2011.04.26

En virkelig perle af en letlæsningsbog med et eksistentielt og vedkommende indhold, som naturligt lægger op til fælleslæsning

Oscar K.
Nicolai og stregerne (2011) - BOG

Emne: tegne ; fantasi ; drenge ; piger ; følelser
Nicolai tegner meget. Engang imellem kommer en dreng, der får ham til at gøre onde ting, også mod Lulu, som han gerne vil være kæreste med ...

Anvendelse/målgruppe/niveau
En meget interessant og anderledes Dingo-bog med et vedkommende tema i en ny serie, Dingo. Forbudt for børn, hvis titel naturligt vil appellere til målgruppen. Bogene egner sig til fælleslæsning og til selvstændig læsning for tænksomme piger og drenge fra 9 år (2. klasse)

Nicolai er en god dreng. Han tegner altid, men sommetider kommer en dreng, der "stikker sit grimme fjæs frem" og får Nicolai til at gøre onde ting. Også mod Lulu, som han godt kan lide, men som foretrækker Oscar. Nicolai skruer mere op for ondskaben. Slutningen giver dog håb om en forløsning. Bogen har en lige vægtning mellem tekst og illustrationer, en form for graphic novel (billedroman), som makkerparret tidligere har arbejdet med i forbindelse med bøger for voksne. Nogle steder er stregtegningerne den udfordrende del. Andre steder er det teksten, der lægger op til nærmere eftersyn, eftertanke og diskussion. Stregtegningerne har flere underliggende transparente lag, som giver dynamik og virtuositet. De gule, orange, brune og grønne farver virker lidt retroagtige. Illustratoren kendes bl.a. fra tegneserien Superman og fredsbomben, 1990

Forfatteren har skrevet andre bøger, hvor fantasi og alvor går sammen, fx bøgerne om Skot. Der er også elementer, der kan sammenlignes med Frøken Ignora-bøgerne

Lektør: Kirsten Thorning Thagaard

2011.04.14

Forbut for børn får 5 af 6 stjerner i Berlingske

Den nye Dingo-series navn "Forbudt for børn" forpligter i et land som Danmark, hvor alt efterhånden er gangbart for børn.

Af Kari Sønsthagen

Samtlige tre første titler skrevet af Oscar K. lever da heller ikke op til seriens navn. "Hamid med ørerne", illustreret af Rasmus Bregnhøi, er en let pjanket grotesk sag om ultragrov mobning, og "Pigen og drengen", illustreret af Dorte Karrebæk, er en sød samtale mellem to om at få børn, hvordan man gør og at gennemføre "den første gang". "Nicolaj og stregerne" er derimod lidt af en hård nyser, som sætter spørgsmålstegn ved selve individet og eksistensen.

En foruroligende bog, der kræver en formidler. Tegneren Teddy Kristiansen forløser teksten, så man får gåsehud med en spinkel streg og et yderst bevidst begrænset farvevalg. Nicolaj behersker og ændrer nemlig verden i kraft af sine tegninger, men kun hans onde ønsker indfris. Til slut får et viskelæder afgørende betydning, konkret og på et overført plan. Udviklingen ses først på billedsiden, hvilket øger gyset. En formidabelt spændende og anderledes bog!

2011.04.12

Drengen og pigen spiller spil sammen. De er gode venner. De fortsætter med at spille sammen i mange år og venskabet bliver tilføjet forelskelse.

Lektørudtalelse: PIGEN OG DRENGEN

Anvendelse/målgruppe/niveau
Denne bog (lix 17) udgives i en ny Dingo-serie Forbudt for børn, der "henvender sig til 8-10-årige som intelligente væsener". Den kan dog med stort udbytte læses hele vejen op i skoleforløbet. Den er velegnet til både højtlæsning og selvlæsning. Den vil være genial til litteraturundervisning, hvor ét af de mange fokuspunkter kunne være samspillet mellem tekst og illustration

Forfatter og illustrator er velkendte. I denne bog vil tekst og illustrationer godt kunne adskilles og "læses" hver for sig. Men når de - som her - spiller sammen, giver de læseren mere end dobbelt udbytte. Ganske kort handler bogen om en pige og en dreng, to venner, der vokser (spiller!) sammen, bliver forelskede og til sidst gør "det forbudte", som i den indledningsvist citerede duet: "Hør ungersvend, sig ikke nej" fra operaen Liden Kirsten. Bogen drejer sig om følelser mellem de to køn. Personernes udvikling ses dels gennem teksten, og dels - men ikke mindst - gennem illustrationerne bl.a. fra ludo over backgammon til skak og kropsforandringerne fra barn til voksen m.fl

Der findes mange bøger - også gode "lette" - om følelser og også nogle få om "den første gang", men de er ikke rigtig sammenlignelige med denne, der har sin egen stil

Denne bog kan læses af mange, mange gange og på mange måder. Afhængig af alder og modenhed vil man hele tiden finde nyt i tekst og billede. Det er en yderst raffineret måde at behandle emnet på. Læserne bliver med denne bog udsat for vedkommende litteratur

Lektør: Vibeke Axelsen