FORBRYDELSE OG STRAF

2012.06.28

En rablende, (van)vittig fortælling om mobning, hævn, rockerdrab, loyalitet og fordomme

SOMMERLÆSNING. Potskilove anbelfaler bl. a.

Forbrydelse og straf (2011) fortalt af Oscar K, illustreret af Lilian Brøgger

For den modne unge mand/kvinde, der drags af det eksistentielle og funderer over etik og moral, men for hvem Dostojevskijs værk endnu er for stor en mundfuld. Og så for alle os andre som også går i stå 100 sider inde i originalen.

I denne prægtige adapterede udgave følger læseren Rodion Romanovitj Raskolnikovs deroute fra fattigdommens nulpunkt til øksemordets endnu større armod. Det bliver tydeligt, hvordan selv det fattigste menneske har noget at miste og Rodion plages af sin samvittighed og af sin ugerning. I en uge raver han, plaget af feber, omkring i Sankt Petersborg og møder mennesker af mere eller mindre brodden karakter, alt imens han gør sig kringlede overvejelser omkring det at slå ihjel. For kan et mord mon ikke retfærdiggøres?

Teksten suppleres af Lilian Brøggers grove streg, der yderst troværdigt tegner et Sankt Petersborg omkring midten af 1800-tallet(i alt fald sådan som jeg forestiller mig det).

Hamid med ørerne (2011) af Oscar K, illustreret af Rasmus Bregnhøi

Hamid har kæmpestore flyveører, men hører dåligt. Han har en kørestol og en hund, Keld, som han har arvet efter sin nabo og så har han en veninde, Hilda som ikke stikker op for bollemælk.
Banditterne, Sussi og Leo, er på nakken af Hamid og en dag kidnapper de ham for at skære benene af ham med en motorsav.

Nysgerrig på mere? Det er en rablende, (van)vittig fortælling om mobning, hævn, rockerdrab, loyalitet og fordomme, der bliver vendt på hovedet. Det er en fornøjelse uden lige og så er det en af de få fortællinger, der udmærker sig ved at give kvinder med burka et ansigt.

Kan varmt anbefales som oplæsning og selvlæsning til alle med humoristisk sans.

2012.02.16

Dansklærerforeningen er på banen med en fornem gendigtning af Dostojevkijs mastodontroman ’Forbrydelse og straf’ i den fortjenstfulde serie Illustreret Verdenslitteratur

Kældermenneskets lange vej mod lyset

Af: Henning Mørch Sørensen i Information

Dostojevskijs roman Forbrydelse og straf (1866) er uomtvisteligt et af de store værker i verdenslitteraturen. Romanen, der ofte har fået prædikatet »verdens bedste kriminalroman«, er en knap 700 sider lang og svimlende tour de force gennem det komplicerede fletværk af moralske, etiske og eksistentielle reflektioner, der går gennem hovedet på den fattige studerende Rodion Raskolnikov i forbindelse med det mord, han begår på en gammel usympatisk pantelånerske en sommeraften i 1860’ernes Skt. Petersborg. Der går noget tid, inden man bliver sig selv igen efter den sjælelige kølhaling, den tætte suspense-drevne roman udsætter én for. Og det værk har forfatteren Oscar K. nu gendigtet og komprimeret ned til 112 sider smukt sekunderet af illustratoren Lilian Brøgger.

Den særlige febrile stemning i romanen anslås fra starten via de korte stemningsbærende sætninger, Oscar K. har valgt at indlede med. Skt. Petersborg, der optegnes med hurtige rids som en hektisk by, hvor fattigdom, prostitution, elendighed og fortvivlelse florerer. Og efter en kort læservenlig præsentation (i såvel billede som tekst) af bogens ganske mangfoldige persongalleri træder hovedkarakteren Rodion Raskolnikov så langsomt frem. En meget sammensat person som har flere motiver til den forbrydelse, han er ved at planlægge. Dels handler det om at skaffe kapital, så hans mor ikke længere skal forsørge ham og hans søster ikke behøver at gifte sig til økonomisk tryghed, men derudover er Raskolnikov overbevist om, at han som en særlig udvalgt og et miskendt geni faktisk har ret til at slå andre mindreværdige og uanselige personer ihjel. Oven i købet bliver han så dobbeltmorder, da offerets halvsøster uventet dukker op og pengene, han slår ihjel for, glemmer han under den halsbrækkende flugt.

Omvendelseshistorie

Det er i forlængelse af den febertåge og mareridtsagtige tilstand, Raskolnikov geråder ud i efter flugten, at romanen i en suverænt komponeret spændingsbue gradvis udvikler sig til en lang omvendelseshistorie, hvor hovedpersonen martres mellem anger og skyld alt imens frygten for politiet og afvisningen af familien og hans eneste ven katapulterer ham rundt i et udmattende inferno af intriger og trekantsdramaer. Det er først ved mødet med den unge Sonja Marmeladova, at Raskolnikovs lange rejse mod at vedkende sig lidelse og skyld sættes i gang. Og først dér begynder kældermenneskets afgørende rejse mod lyset og soningen for alvor.
Respekt for originalen

Hensigten med den serie af Illustreret Verdenslitteratur, som romanen indgår i er —ifølge forlaget — at »læseren skal få syn for både det enkelte værks mangetydighed og for nogle af dets finesser, stilistiske finurligheder og krummelurer«, samt at »udformningen bygger på, at tekst og illustrationer skal udgøre et mangetydigt værk i dyb respekt for originalen«. Store ord — men det holder, skulle jeg hilse at sige. Bearbejdningen fremstår med sin overbevisende fastholdelse af den originale sprogtone meget sober og loyal og samspillet med Lilian Brøggers film noir-inspirerede illustrationer med ekspressiv brug af skæve vinkler og lys/skygge-markører sidder lige i skabet. Illustrationerne løber som en tegneserielignende billedfrise i et bånd nederst på siden og knytter på den måde i et fortløbende flow personernes gøren og laden og de mange følelsesskift sammen til en velkoreograferet helhed. Derudover fremstår de forskellige in- og exteriører samt brugen af gamle fotos, russiske frimærker, breve og dokumenter meget fint som tids- og miljømarkører. Samlet set et fremragende og udfordrende bud på en gendigtning af et klassisk værk, som med sit dybtgående studie i forbrydelsens psykologi giver mange nutidige krimier kamp til stregen.

2011.11.30

Et klassisk mesterværk om forbrydelsens psykologi i ny indpakning

Lektørudtalelse Oscar K.: Dostojevskijs Forbrydelse og straf (2011)

Emne: mænd ; mord ; samvittighed
Gendigtning af det klassiske værk om den fattige studerende Rodion Raskolnikov, der bliver dobbeltmorder efter at have planlagt og udført et rovmord på en pantelånerske. Pengene fra mordet glemmer han imidlertid, og mens han frygter for at blive afsløret for sin forbrydelse, reflekterer han i febervildelse over, om det måske er iorden for nogen at slå ihjel
Rygtitel: Forbrydelse og straf

BOG 1. udgave - [Frederiksberg], Dansklærerforeningen, 2011. - 141 sider. - (Illustreret verdenslitteratur)

Anvendelse/målgruppe/niveau
Gendigtning af russisk klassiker i ny indpakning til læsere fra 13 år. Inspirerende og udfordrende værk til undervisning i folkeskolens ældste klasser og gymnasiet

Den unge og fattige studerende Rodion Raskolnikov planlægger og eksekverer et rovmord på en pantelånerske, hvilket udvikler sig dramatisk og gør ham til dobbeltmorder. Pengene, som han i det mindste kunne have fået ud af mordet, glemmer han, da han flygter fra åstedet. I dagene, der følger, plages han af en intens feberhed tilstand, mens han skiftevis diskuterer moral med sig selv og fortvivler og frygter at blive afsløret og straffet. Dostojevskijs originale værk regnes for at være et eksistentialistisk mesterværk om forbrydelsens psykologi. Tematisk er romanen et fremragende og eviggyldig partsindlæg i en moralsk og etisk debat om forbrydelse

Endnu en bind i forlagsserien Illustreret verdenslitteratur bearbejdet af Oscar K. Denne gendigtning er ikke umiddelbart lettilgængelig, idet Oskar K. har valgt at beholde den originale sprogtone, men der er selvfølgelig taget toppen af tyngden ved en kraftig reduktion af sidetal, ligesom de stemningsskabende illustrationer er med til at fortælle historien

Et klassisk mesterværk om forbrydelsens psykologi i ny indpakning fortrinsvis til inspiration og udfordring i litteraturundervisningen i de ældste klasser og gymnasiet

Lektør: Zenia Johnsen