MARLOW

UDPLUK FRA ANMELDELSER AF MARLOW 1:

LEKTØRUDTALELSE  BLÅLYS: "Anvendelsesmuligheder/målgruppe/niveau: For ældre børn og voksne fra 12 år og op efter... Samlet konklusion: En sjov hybrid mellem en tegneserie og en novelle, som man lige skal vænne sig til. Men når både historien og illustrationerne er så gode som de er, kan formen være lige meget."

LEKTØRUDTALELSE GRØNTHANDLEREN: "Oscar K. og Dorte Karrebæk har tidligere arbejdet sammen om en række børnebøger, bl.a. bøger til læsesvage børn. Nu har samarbejdet resulteret i en letlæst pastiche på en hårdkogt krimi (jf. serietitlen), nok primært henvendt til de unge og voksne begynderlæsere. Alle genrens faste ingredienser kan genfindes i bogen: lakoniske replikker, et blomstrende billedsprog, en kynisk detektiv med hjertet på rette sted, brutale mord, store skydere, baggårde og regnvejr. Ved siden af genrekendetegnene rummer historien imidlertid også nogle crazyhumoristiske indslag, som peger i en helt anden retning end pastichen: hovedpersonens skateboard, en meget menneskelig hund, m.v."

SKOLEBIBLIOTEKET: ”Philip E. Marlow – Mordet på den tyrkiske grønthandler” er den fulde titel på en herlig tegneserieroman af Oscar K. og Dorte Karrebæk. Oscar K. – den eneste skrivende hund i verden – har vel aldrig skrevet bedre. Sjovt, ironisk og finurligt, og Dorte Karrebæk tegner fornemt med fuldstændig overraskende og anderledes billeder. Det er bare herligt og flot! ... Bogen er en herlig blanding af en roman og en tegneserie. Tonen er tro mod genren, og romanen er skrevet med stort overskud og humor. Dorte Karrebæks illustrationer er stærke, spændende og stemningsforstærkende, der brager igennem, så det er en hel fornøjelse."

FOLKESKOLEN: "Teksten er veloplagt og humoristisk, men det er Dorte Karrebæks flotte illustrationer, der løfter bogen op over så meget andet. Og illustrationerne kan læses både som kommentarer til og som en selvstændig gengivelse af historien. Vi får stemningsfulde nattebilleder fra Vesterbro og fantastiske portrætter eller næsten fotografiske gengivelser af genstande. Og også tegningerne har humor. Underholdende, mystisk og sjov ord- og billedlæsning for de 10-14-årige."

POLITIKEN:"Oscar K., der kendes fra en lang række andre bøger for børn og unge, har med korte, knappe sætninger skrevet den perfekte Chandler-pastice. Og da det hele foregår på Vesterbro, tænker man naturligvis også på Dan Turell. Læs blot her, hvor den unge detektiv netop har fundet den døde grønthandler: "Det sorte overskæg så ud, som om det var klistret på, og hans mund var en halvåben måben. Jeg lagde en hånd på hans halspulsåre. Den var slap som en mørnet
cykelslange.”

LITTERATUR.NU: "På samme tid tro mod forbilledet Raymond Chandlers hårdkogte privatdetektiv og gennemsyret af selvironisk distance til selv samme, skaber Karrebæks collageagtige illustrationer og Oscar K.s tekst i fællesskab en ramme om fortællingen, der stemningsmæssigt og kvalitativt fungerer optimalt."

Detektiv på 13

Oscar K. og Dorte Karrebæk

PHILIP E. MARLOW MORDET PÅ DEN TYRKISKE GRØNTHANDLER

Resultatet af samarbejdet mellem den skrivende hund Oscar K. og illustratoren Dorte Karrebæk udfordrer endnu engang de gængse konventioner om, hvad der er god tone i børnebøger. Her bandes, ryges og drikkes, men vigtigst af alt leges der på livet løs.

Børnebøger | Anmeldelse af Charlotte Hitzner

Marlow støder på de to gadedrenge Loui og Louis om hvem han fortæller: Loui har lært at spille klaver i Vesterbro Ungdomsgård. 'Popcorn' og 'Für Elise', hele ' Für Elise', ikke kun de første oktavspring - hele svineriet, men Lulu tror det er arveligt. Hun påstår, hun var sammen med Lars Lilholt en sommernat i sin tid, og at han er Louis morfar, og at det er derfor, Loui kan spille klaver.

Det er et dystert og regnfuldt Vesterbro, som læseren føres ind i på de første par sider i beretningen om Philip E. Marlow. En 13 år gammel privatdetektiv og verdensmand med eget kontor og sekretær (pigen Lilly, der går i 9.). Han færdes hjemmevant mellem ludere, gangstere og nærpolitiet på Station 1, i en verden hvor alder i sandhed blot er et tal og skellet mellem barn og voksen synes ophævet, eller i bedste fald udvisket.

Marlow hyres af kvarterets gangster nummer et, den tyrkiske grønthandler i Dannebrogsgade, til at finde dennes forsvundne datter, Rüya, der er stukket af fra et arrangeret ægteskab. Hurtigt tager sagen en drejning, da Marlow kort tid efter finder grønthandleren myrdet mellem pallevis af ulovlige flasker og dåser. Ikke alene har han mistet sin arbejdsgiver, men han befinder sig nu også midt i en konflikt mellem de rivaliserende mafiabander på Nørrebro og Vesterbro. Med hjælp fra Rüyas veninde Belkis, der er historiens femme fatale, og politimanden Skousen redes trådene, et par lig, senere ud, og Marlow kan læne sig veltilfreds tilbage i stolen med en mentolcigaret dinglende fra mundvigen.

Det er krimi til fingrespidserne, hvilket er en fornøjelse, da de fleste børnebøger i samme genre har en tendens til at operere med klare dualismer som god/ond, rigtigt/forkert. Det forskånes man for i denne første bog om Philip E. Marlow, hvor universet er komplekst, og karaktererne er sammensatte personligheder med behov, fejl og egne opfattelser af ret og rimeligt. På samme tid tro mod forbilledet Raymond Chandlers hårdkogte privatdetektiv og gennemsyret af selvironisk distance til selv samme, skaber Karrebæks collageagtige illustrationer og Oscar K.s tekst i fællesskab en ramme om fortællingen, der stemningsmæssigt og kvalitativt fungerer optimalt.

Bogen er inddelt i mindre afsnit, og tekstmæssigt bliver den derfor mere overskuelig for de lidt yngre læsere, der skal til at give sig i kast med selvlæsning. Sprogligt fungerer teksten fremragende, om end den befinder sig i den lidt svære ende. Der leges med ord og begreber, hvilket danner det ene prægtige billede efter det andet på den indre visuelle læseskærm, som fx da Marlow omtåget kommer til sig selv efter at være blevet slået ned:

- En duft af engel, nyvasket sengetøj og dönerkebab slog mig i møde i mørket, da jeg kom til bevidsthed. Jeg var syg og træt og lige så fuld af liv som lommerne på et fugleskræmsel i vindstille.

Det er let og lækkert, med et glimt i øjet, og som læser kan man ikke andet end at lappe det i sig og håbe på, at makkerparret Oscar K. og Dorte Karrebæk har bind to lige på trapperne.

Oscar K. og Dorte Karrebæk har tidligere arbejdet sammen om en række børnebøger, bl.a. bøger til læsesvage børn. Nu har samarbejdet resulteret i en letlæst pastiche på en hårdkogt krimi (jf. serietitlen), nok primært henvendt til de unge og voksne begynderlæsere. Alle genrens faste ingredienser kan genfindes i bogen: lakoniske replikker, et blomstrende billedsprog, en kynisk detektiv med hjertet på rette sted, brutale mord, store skydere, baggårde og regnvejr. Ved siden af genrekendetegnene rummer historien imidlertid også nogle crazyhumoristiske indslag, som peger i en helt anden retning end pastichen: hovedpersonens skateboard, en meget menneskelig hund, m.v. Den korte beretning om et voldsomt opgør mellem nogle mafialignende grupperinger på Nørrebro og Vesterbro når aldrig at folde sig rigtigt ud og blive til et medrivende drama, men det er nok heller ikke meningen. Dorte Karrebæks karikerede, let groteske billeder trækker mere i retning af crazyhumoren end krimipastichen, og forfatterne har nok slet ikke ønsket at lade sig begrænse af genrespændetrøjen. En tegneserieroman, som udgivelsen kaldes på forsiden, er der i hvert fald ikke tale om Måske kan
man karakterisere værket som en synopsis til en hårdkogt krimi, en form for skitseroman?

Lektør: Steffen Kronborg

Ung detektiv på Vesterbro

Af Steffen Lange

Enhver krimielsker kender Raymond Chandler (18881959) og privatdetektiven Phillip Marlowe, den hårdkogte storbydetektiv over alle andre detektiver. Nu har han fået en lillebror i form af den 13 -årige Philip E. Marlow, der på sit skateboard fiser rundt.på Vesterbro for at opklare.små" og store forbrydelser .. Her starter det med en forsvunden j pige, og' det ender med kidnapning' og mord udført efter de bedste halal-metoder!

Bogen henvender sig til unge, men den.er bestemt også. morsom at læse for et ældre publikum. Oscar K., der kendes fra en lang række andre bøger for børn og unge, har med korte, knappe sætninger skrevet den perfekte Chandler-pastice. Og da det hele foregår på Vesterbro, tænker man naturligvis også på Dan Turell. Læs blot her, hvor den unge detektiv netop har fundet den døde grønthandler: "Det sorte overskæg så ud, som om det var klistret på, og hans mund var en halvåben måben. Jeg lagde en hånd på hans halspulsåre. Den var slap som en mørnet cykelslange.”

At meget i handlingen er fuldstændigt usandsynligt, glemmer man hurtigt. Det væsentige ved bogen er, at den burde give unge læsere lyst til mere .både af Oscar K., men eksempelvis også af de ovennævnte klassikere. Og så skal det nævnes, at Dorte Karrebæk endnu en gang er både morsom og realistisk i sine illustrationer, der er prikken over ilet på en fin udgivelse. Tegningerne gør bogen til en indbydende blanding af roman og tegneserie, Qg man ser frem til flere udgivelser i det, der skal blive til en hel serie.

Oscar K. og DorteXarrebæk: "Philip E. Marlow - Mordet på den tyrkiske grønthandler«. 64 s., ill., 268 kr. (Klematis)

2008.03.10

HOTEL BLÅLYS - GODT GÅET!

Anmeldt af: Tonny Hansen i FOLKESKOLEN

Trafficking, fingerede trafikdrab, overskårne pulsårer og en vistnok utro ægtemand. Det er, hvad undermålerdetektiven Marlow har at tage sig af i denne hårdkogte billedroman. Foruden litervis af kakaomælk og en kysselysten sekretær, naturligvis.

Forfatteren leger med stereotyper fra Sam Spade-genren: kyniske bagmænd, brutale gorillaer og lovens retfærdige, men ikke særlig vakse håndhævere. Megen genkendelighed i scenariet på det københavnske Vesterbro - med et bykort i hånden kan man gå Marlows ruter igennem, og den kyniske luderhandler er udstyret med samme efternavn som Ekstra Bladets chefredaktør. En lige på og meget hårdt-historie, som nok skal fange 12-14-årige læsere med sine udpenslede voldsscener og firkantede persontegning.

Forrige år udgav forfatteren og illustratoren sammen med andre gode kræfter en skitse til en børnelitterær poetik - altså en programerklæring for, hvordan god børnelitteratur bør skrives. Heri kritiserede Oskar K., at forlæggere og formidlere med djævelens vold og magt vil have, at nutidens børnebøger først og fremmest skal være klassificerbare. Det kan på den baggrund ses som et sært valg at skrive en bog som denne, for genre, sprogbrug og målgruppe er mejslet ind i teksten. Det synes jeg i modsætning til forfatteren ikke gør noget!

Illustrationerne lægger grum uhygge til teksten i al sin gennemførte skildring af livet på skyggesiden. Godt gået!

Fem poter til hunden og fruen for en stilsikker, regntung stenbrokrimi

Fra sit sydspanske eksil sender verdens eneste skrivende hund Oscar K. (alias Ole Dalgaard) en historie hjem til kongeriget, der lugter af downtown Vesterbro (i København).

Og sammesteds fra tegner fruen (alias Dorte Karrebæk), som havde hun stået i lære hos en depressiv Peder Bundgaard. Det regner. I hvert fald på omslaget.

Fortællingen om babydetektiv Philip E. Marlow er fremført med tung pote. Den unge opdager er blot 13 år, men det forhindrer ikke adskillige fremmelige damer i at ville tungekysse med ham, mens han arbejder sig igennem mysteriet om ’Mordet på den tyrkiske grønthandler’. Ak. For det meste vil de dog blot udnytte hans analytiske talent.

Unge Marlow er tro mod sit navnelignende forbillede fra downtown L.A. Han er tidligt ældet og betragter overbærende bydelen, mens han ruller af sted på sit Custommade, terrængående, sorte sector 9 longboard på bløde hjul. Og hans observationer er ret præcise: »Jeg lagde en hånd på hans halspulsåre. Den var slap som en mørnet cykelslange«. Hunden er denne gang af racen newfoundlænder og tilhører kriminalbetjent Skousen.

Oscar K. boltrer sig lystigt i regnvejret. Der er flere dødsfald. Heriblandt et af typen halal. Tvangsægteskaber og gangstervælde popper op omkring den unge, livstrætte detektiv, som slutter af med at invitere sekretæren Lilly på en pizza.

’Mordet på den tyrkiske grønthandler’ er i genren ’billedroman’. Det vil sige, at teksten er fremmelig, og at billederne er den halve historie. Dorte Karrebæk er med på spøgen og fremtryller stenbroen med al dens glitter og smuds. Hendes tegninger spænder imellem underbelyst Tardi og ren trivi fra dén hverdag, som vi jo alle sammen elsker ifølge en anden af bydelens besyngere – onkel Danny.

Så med forlov, mr. Marlow: Det er godt bjæffet. Men prisen!