NY FINSK TANGO

2016.01.31

Tosomhed og tango Billedbog giver en stilfærdig og sympatisk uforklaret beskrivelse af tango under midnatssolen og af kærlighedens mystiske væsen.

Af MARIE THEILMANN i JyllandsPosten

Lars Erik har en kone, der hedder Hege. Hun er fjern og tager nervepiller, det meste af tiden står hun ved et vindue og tænker på Gud, og hun vil ikke høre tale om den hund, Lars Erik godt kunne tænke sig. Men Lars Erik holder meget af Hege, og hver sommer har mand og kone fire helt særlige døgn sammen, når de kører til Nordland for at danse finsk tango under midnatssolen. Lige indtil den dag, hvor Heges nerver bliver for dårlige, og hun må indlægges. Lars Erik må inden længe indstille sig på et liv uden Hege.

Forfatter Oscar K. og illustrator Teddy Kristiansen har lavet en virkelig smuk billedbog. Den lanceres som en alle aldres-billedbog, og den har helt klart også masser at byde på for mere end blot et børnepublikum. Man skal dog bestemt heller ikke være bange for at introducere sit barn for bogen. Den minder mig lidt om ”Alfred Madsens nye liv”, Rhina Dahlerups vellykkede børnebog fra 1985 om en aldrende deprimeret enkemand, som finder livet og kærligheden igen. Dog nok med lidt mere poesi og mindre pædagogik, end man typisk så det i 1980’erne.

Plads til mysteriet

Kærligheden er det gennemgående tema i bogen, og dens mysterium får lov at stå dejligt uforklaret. Alt det, vi er blevet vant til at se som symptomer på et velfungerende parforhold, er fraværende hos Lars Erik og Hege: en harmonisk hverdag, ligeværdigt partnerskab, meningsfulde samtaler og så videre. Godt det samme, for den slags opskrifter på det gode liv kan læsende børn tids nok komme til at se rigeligt af i deres livs abonnementsvenlige, glittede magasiner. Her får man i stedet en fornemmelse af alt det gode, der kan være mellem mennesker, som ikke nødvendigvis giver mening, smukt slået an af den finske tango, som bringer den jordnære Lars Erik og den luftige Hege sammen: »Nu spiller de Sneen falder! siger Hege og forestiller sig, at de er langt ude i en finsk sommerskov på et stuvende fuldt dansegulv, og at mændene står med sørgmodige øjne bag husgavlene og drikker vodka af flasken. Selvom de danser til sange om smerte og forsmået kærlighed, snakker og ler Hege og kysser Lars Erik på kinden.«

Melankolske illustrationer

Teddy Kristiansens illustrationer er tilsvarende lavmælt melankolske og smukke med dæmpede jordfarver og en nænsom gengivelse af den æteriske Hege, der har en særlig forbindelse til Gud, men også til tangoens magiske kræfter. Meget smukt er især et billede af en ensom Lars Erik ved Heges grav, hvor sneen falder stille omkring ham – nøjagtig som i det finske tangonummer, han og Hege engang dansede til. Men lige så smukt er det efterfølgende, sidste opslag, hvor der er gået lang nok tid til, at det nu er efterårsblade, der falder omkring Lars Erik, som midt i jordfarverne har fået selskab af en særdeles livlig, savlende og øreflagrende glad hund ved navn Majakovskij. Tilværelsen fortsætter, og den mystiske østeuropæisk klingende kærlighed lever videre.

2015.06.29

Ny finsk tango er en fortryllende lille billedbog, der griber en om hjertet

af Søren Fanø på Bogbotten

Målgruppe: 15+

Dette site beskæftiger sig primært med anmeldelser af børne- og ungdomslitteratur. Men ikke kun, for:

”Ny finsk tango” er endnu et vink med en vognstang om, at fordi noget er en billedbog, så er det ikke automatisk en børnebog. Det er Oscar K (Ole Dalgaard) og Teddy Kristiansens ”Ny finsk tango” endnu et eksempel på.

”Ny finsk tango” er en dybt gribende fortælling om sygdom, om at holde liv i ægteskabet, om døden, om det at ønske sig en hund man ikke må få – og så selvfølgelig om det at danse tango!

Steffen Brandt og TV2s ord: ”Så kys det nu, det satans liv!” var det første, jeg kom til at tænke på efter at have læst Oscar K og Teddy Kristiansens lille epos om intet mindre end livet, døden og det at leve.

Det er ikke første gang, de to laver noget sammen, og det mærkes. Teddy Kristiansens illustrationer supplerer på fremragende vis Oscar Ks ord i den lille tætte fortælling om det ældre ægtepar Hege og Lars Eriks stille og ensomme liv ude på kanten af tilværelsen.

Lars Erik ønsker sig brændende en hund, han ikke må få, så han passer i stedet sin gode gamle Fiat 500. Hege passer så samtidig sin gudfrygtighed, Gud og sine nervepiller.

Men én gang om året blomstrer ægteparret op og kører i Fiat 500’eren den lange vej op til Midnatsolens Land, hvor de danser tango fire nætter i træk i midnatsolens skær. I de fire dage og nætter glemmer Hege sågar sin Gud og lever fuldt ud i dansens og kærlighedens vold.

Men ”Ny finsk tango” er fortællingen om sidste gang, Hege og Lars Erik oplever dette under. For da de kommer hjem falder de tilbage i deres gamle roller. Hen over vinteren forværres Heges tilstand. Hun bliver gennemsigtig, forsvinder fra hjemmet, bliver indlagt, og da solen vender tilbage om foråret, dør hun med netop det smil om munden, hun ellers kun havde, når hun dansede tango.

Går livet så i stå for Lars Erik? Nej, det går videre. Han passer hus, have, Heges gravsted og den hund, med det fantastiske navn Majakowskij, han langt om længe har fået.

”Ny finsk tango” er en hjertegribende lille fortælling, der netop har indfanget det essentielle, inderlige og indfølte ved tangoen. Det er sydamerikansk varme der smelter nordisk kulde.

Mest gribende er nok tegningen af Hege i ord og billede, der henlever en skyggetilværelse i hverdagen, men som så en gang om året lever fuldt ud.

”Ny finsk tango” er en fortryllende lille billedbog, der griber en om hjertet. Hege-figuren, der kun lever rigtigt, når hun danser tango, og ægtemanden Lars Erik, der stille og roligt støtter sig hustru i dagligdagen, men som også har sine drømme er svære at slippe.

Finsk tango er, for de interesserede, en særlig underart under tangoen. Om sommeren danses den hvert år under åben himmel deroppe, højt mod nord.

”Ny finsk tango” anbefales varmt til den voksne læser der ikke er bange for at reflektere over livet, dets afslutning og den rutine, der gør at Lars Erik stille og roligt er der for hustruen i hverdagen selvom han også har sine drømme. Som han får opfyldt.

PS! Vladimir Vladimirovich Majakovskij (1893–1930) var en russisk digter, forfatter og dramatiker, der var blandt de fremmeste repræsentanter for den russiske futurisme!

2015.05.13

FEM HJERTER I POLITIKEN TIL NY FINSK TANGO

Af Steffen Larsen i Politiken

SÅ NU GÅR TUREN til Finland. I Finland danser man tango, som var det Buenos Aires. Det er ganske vist, og hvert år stævner talrige finner mod nord for at danse tæt i de små træpavilloner på de tusind søbredder under midnatssolen. Således også Lars Erik og frue. Hun hedder Hege og er til daglig stærk psykisk og gennemsigtig, men under tango-månene bliver hun glad og sprælsk. Ud over at give tanke-tango fortæller bogen om Lars Eriks højeste ønske: at få en hund. Så mon ikke læseren allerede har gættet, at det er Oscar K. alias Ole Dalgaard, der er på spil igen. Kun han kan levere en historie, som er hentet helt uden for nummer og kører mod sin alvorlige slutning uden at tage hensyn til høj eller lav. Sådan er det, og selv om forlaget kalder det en ”allealdres-bog”, er det så langt ude, at de fleste børn vil elske tango-tangenten og den underbelyste fru Hege. Teddy Kristiansens illustrationer har fanget tango-månen, gennemsigtigheden og eventyrets skær. Der skal danses! Men der skal også vov’es! Dejlig bog. Uden at jeg rigtig ved hvorfor: Sådan er det med dejlige bøger.

2015.04.30

Lektør Henriette Elkjær Smedebøl anbefaler behersket anskaffelse af NY FINSK TANGO til bibliotekerne

Kort om bogen
Billedbog for børn og voksne om Lars Erik og hans kone Hege, som tager nervepiller og taler med Gud. Lægger op til tanke/tale om svære emner som psykisk sygdom, død og tro

Lars Erik ønsker sig en hund. Det vil Hege, hans kone, ikke høre tale om. Hun taler ikke meget - kun med Gud. Hver sommer danser de tango under midnatssolen. Men en vinter forsvinder Hege. Da hun bliver fundet, kommer hun på nervesanatorium og dør. Nu får Lars Erik sig en hund. Illustrationer i afdæmpede naturfarver. Formatet er 19,5 x 24 cm. Oscar K og Teddy Kristiansen har en lang række udgivelser i bagkatalogen. Døden er et tema i flere af forfatterskabets bøger, fx Knokkelmandens cirkus og Bugtaleren

Vurdering
Bogen kan fungere som samtaleåbner om psykisk sygdom og om at døden kan være en udfrielse som den tilsyneladende er det for Hege. Men også om at livet går videre for de efterladte. Forlaget skriver at den er til både børn og voksne, men jeg synes at den fungerer bedst til børn. Voksne vil nok især have glæde af den i samtale med børn

Andre bøger om samme emne/genre
Om døden kan fx nævnes Til de nysgerrige og And, Døden og tulipanen som er mere filosofisk. Om psykisk sygdom findes meget få billedbøger, eksempelvis Mor er psykisk syg

Til bibliotekaren
Bogen er ikke en hyggebog og bør muligvis stå på forældrehylden hvis en sådan haves. Pga. farve og format vil den let vil blive overset i krybben og kræver derfor aktiv formidling. Behersket anskaffelse

Lektør: Henriette Elkjær Smedebøl