DU ER SÅ FULD AF LØGN, OTTO!

HVEM ER MAN?

2008.11.26

Lektørudtalelse "Du er så fuld af løgn, Otto!"

Anvendelsesmuligheder/målgruppe/niveau
For gode læsere fra 14 år og for voksne. De mange lag og de litterære kvaliteter gør også bogen velegnet til brug i undervisningen i folkeskolens ældste klasser

Oscar K har i de senere år udgivet en række bøger for børn og unge, hvor han tager kontroversielle emner op som i Børnenes bedemand. eller giver fantasien frit løb i en grotesk humor som i bøgerne om De tre. Drenge og drengeliv har han skildret i Hurtige Henning historier, og det gør han også i denne bog med fint sansede beskrivelser af to drenges opvækst på bunden af samfundet i en ikke al for fjern fortid. To venner, to Ottoer, to historier der er så tæt sammenvævede, at det er svært, at skelne den ene fra den anden. Det er historier om familiens sammenbrud. Den ene Otto bor hos sine forældre med en utro, falleret far, den anden Otto er børnehjemsbarn. Bogen handler også om det tab af identitet og om den virkelighedsflugt der opstår, når et barn føler sig overset. For den ene Otto ender det i en psykose og i en tragedie, men også i en forløsning. Omslagsillustrationens drengehoved med en tunge der stikker ud af en åben, betandet hjerneskal er både dragende og frastødende

Miljøskildring og beskrivelse af et drengeunivers minder om Vibeke Marx Mørkemøder og Bjerget brænder, tidsbillede og beskrivelse af pubertetsdrenge om Riis-Ebbesens Tigermælk

Bogen stiller spørgsmål til eksistentielle forhold i livet. Eksisterer det historieløse menneske, og kan et menneske overleve uden en historie

Lektør: Ulla Møller

2008.11.22

Oskar K's historie er et mareridt uden jordforbindelse. Oskar K fortæller i en nådesløs sprogtone om at krydse tærsklen imellem barn og voksen

DRENG PÅ VRANGEN

anmeldelse af Steffen Larsen i Politiken

Otto er ikke et næsehorn i Oscar K.s nye historie om at blive til.

"Du er så fuld af løgn, Otto!" viser en ny side af Oscar K. alias Ole Dalgaard.

Det er en historie for større børn og unge om hormoner, bier og sindets nedsmeltning. Der er to hovedpersoner. De hedder begge Otto. Måske er der kun én Otto?

Den ene Otto kommer fra en sprællevende familie, hvor far og mor hader hinanden og hunden er udstoppet. Engang var far bagermester med interesse for bagerdamer og lignende. Nu er han en almindelig arbejder, men med samme interesser.

Frygten for at blive til intet

Otto den første kommer på besøg i København hos sine bedsteforældre. Han bryder sig ikke om cirkus, og han er parat til at gøre hvad som helst for at blive medlem af Marinos drengebande. Så er der måske endnu en Otto, som bor erindringsløst på et børnehjem med en tam rotte. Han hjælper biavleren, når de ikke synger salmer. Inde i Otto den anden lurer frygten for at blive til intet, Til endnu mindre end han er. Otto anderledes tror, at man kun får liv, når man er i en andens tanker. Hvad den ene Otto sagde til kriminalpolitiet om den anden Otto, som nu er forsvundet.

Rodløs galskab

Og hvad der videre hændte bagerpigen, som ikke hed Randi. Det fortæller Oscar K. i en intens og nådesløs sprogtone. Historien er som et mareridt uden jordforbindelse og dækker ganske godt den rodløse galskab, der lurer på enhver, som vover at krydse tærsklen mellem bar og voksen. "Du er så fuld af løgn, Otto!" vender vrangen ud på en dreng. Måske to.