DEN REJSENDE


2013.10.24

En surreel fortælling i romanens grænseland. Til et smalt publikum, der ikke er bange for at læse en bog flere gange


Lektørudtalelse

Lektør: Allan Thomsen Volhøj

Anvendelse/målgruppe/niveau
Til læsere af grænsesøgende litteratur i spændingsfeltet mellem avantgarde, litteratur og kunst. På en drømmende og grænsesøgende rejse opsøges de byer der har huset avantgardens ismer.

Beskrivelse
"Flammerød himmel med blå kat, Dali og en odradek med festlig og musikalsk erotisk udstråling, intet ringere end en kinesisk masturbationsviolin, et melodisk instrument med vibrerende forsats bestemt til at indføres i vagina eller anderswo" I Oscar K.s nye bog blandes klassisk surrealisme og avantgarde med en fortælling om en rejse rundt i de byer, der i begyndelsen af forrige århundrede, husede avantgarden og fødte modernismen. Bogen beskrives i det medfølgende materiale som en "Delvis selvbiografisk, delvis fiktiv roman", og noget af historien er måske sand, om en mands kamp med forrykt elskov og ensomhed. Bogen er ikke for alle og enhver, da den stiller store krav til sin læser, man skal være ret velbevandret i avantgarden, for at kende alle henvisningerne og intertekstualiteterne i bogen. Bogen er rigt illustreret af Nono Granero, hvor billederne, de tegnede og tekstede fragmenter i bogen er en væsentlig del af fortællingen.

Bogen falder meget godt i stil med Oscar K.s roman Efterskrift fra 2012, som Granero også illustrerede.

Sammenligning
Bogen minder meget om Lukas Moodyssons Døden og co fra 2011, der dog er en mere klassisk roman uden en billedside.

Samlet konklusion
En surreel fortælling i romanens grænseland. Til et smalt publikum, der ikke er bange for at læse en bog flere gange.


2013.10.03.

Fyns Stiftstidende: Flimrende og overlæsset


Af Theis Vallø Madsen
kultur@fyens.dk

Oskar K. har før skrevet sære og vellykkede grafiske romaner, men denne
gang mangler galskaben fascination

I ”Den rejsende” flikflakker læseren mellem Europas største kultursteder og kunstnere. Den grafiske roman forsøger at skabe en tyk, flimrende flanør-stemning, men resultatet ligner uhæmmet name- og space-dropping af avantgarde-kunsten. Det er forvirrende, for meget og alt for sløset sat sammen.

Den danske forfatter Oskar K. og den spanske kunstner Nono Granero har henholdsvis skrevet og illustreret bogen. Teksten springer rundt i Europa, hvor en omflakkende jeg-fortæller sværmer rundt mellem en kvinde og hele den europæiske historiske avantgarde, altså forfattere og kunstnere som James Joyce, Franz Kafka, Walter Benjamin og Marcel Duchamp.

Små glimt
Vi møder dem i små glimt i teksten, mens Nono Granero i mættede, skitserede tegninger forsøger at skabe en tyk stemning ved siden af teksten. Den sammenstilling skaber kun forvirring, fordi både tegninger og tekster flakker rundt uden mål og med.

Lille bitte flig
Få steder fungerer Nonos illustrationer sammen med teksten, for eksempel da jegfortælleren er nået til Rusland. I flossede linjer og geometriske former får læseren en lille bitte flig af de nybrud og idéer, der var inden for kunsten på dette tidspunkt og på dette sted.

Resten af bogen ligner lidt for meget det, den er, nemlig en lidt kluntet opsætning i billedbehandlingsprogrammet Photoshop eller Indesign. Det er ikke en god fornemmelse, når man er i selskab med Joyce, Duchamp og de andre avantgardister.

Oskar K. har før været pennefører bag sære og vellykkede grafiske romaner, blandt andet ”Gensyn med Heisenberg”, men denne gang mangler galskaben en smule af den fascination, der ligger i en god historie.